Olen ollut lähes kaksi kuukautta käymättä omissa(kaan) blogeissani. Kiitos kaikille teille jotka viitsitte vierailla ja kommentoida mm. täällä Veeran tallissa. Minulla on ollut periaatteena käydä vastavierailulla kaikkien kommentin jättäneiden blogeissa. Valitettavasti en ole viime aikoina pystynyt siihen. Muutimme joulun alla ensimmäiseen omaan kotiimme ja nettiyhteys oli poikki yli kuukauden. Nyt pahimmat kiireet alkavat olla ohi ja olen innostunut askartelustakin jälleen kuukausien tauon jälkeen, osittain uuden askarteluhuoneenikin ansiosta.

Tässä ovat viimeinkin ne ohjastajat, joita olen valmistanut koko viime vuoden, osa osalta. Esimerkiksi vaatteiden teko vei monta päivää, vaikka tein kaikki samoilla kaavoilla. Liimailin niihin selkäpuolelle koristekuvioita, harmi kun ei ollut kuvia niistä tähän hätään. Kengät esittelin jo aikaisemmin ja kypärät on tehty samaan aikaan ratsastuskypärien kanssa.

Minulta on kyselty ihmisten teko-ohjeita. En ole ennättänyt sellaisia edes suunnittelemaan. Yritän vähän selittää nukkien valmistamista tässä. Päät ja kädet olen tehnyt  ihonvärisestä Fimosta, vartalot piipunrassista ja puutikuista (kuten huopahevosten jalat). Vartalot päällystin kankaasta ompelemalla ja täytin vanulla. Vaatteisiin piirsin yhdet kaavat ja ompelin ne yhdistellen eri kankaita. Mallia katsoin raviaiheisista lehtikuvista. Kapeat raidat vaatteissa olen liimannut (kuten housujen sivuraidat). Ihmisen voi kyllä tehdä ihan millä tavalla kukin haluaa, ja mikä on helpointa. En varmaan edes osaisi näiden tekoa tarkemmin neuvoa, koska siitä on jo aikaa kun olen ihmisiä valmistanut.

Nukkien hiukset ovat villalankaa, turkista ja nukentukkaa. Kun laitoin nukeille kengät jalkaan, ne alkoivat pysyä itsestään pystyssä. Muuten ei tällaisia kuvia olisi saanut edes otettua. ;) 

 

Yksilökuvat kaikista.

 

 

 

Ja tässä poniajokkiensa kanssa.

 

 

 

Näille pitäisi vielä tehdä raviradanpätkä ja kiinnittää ne siihen kilpailutilanteeseen. Rakenteilla on myös maneesi, josta luultavasti luvassa kuvia seuraavaksi.